Last van oorpijn?

Waardoor ontstaat oorpijn?

Een oorontsteking ontstaat meestal tijdens een verkoudheid. Hierbij kan het virus via de buis van Eustachius, het gangetje dat de neus met de oren verbindt, een ontsteking veroorzaken net achter het trommelvlies in het middenoor. Heeft uw kind van vijf jaar of jonger last van oorpijn? Dan wordt dit bijna altijd veroorzaakt door een oorontsteking.

Klachten

Heeft uw kind last van één van de volgende klachten, dan kan dat passen bij een oorontsteking:

• Oorpijn
  • Koorts (38ºC of hoger, rectaal gemeten is het meest betrouwbaar)
  • Loopoor
  • Bij baby’s: minder goed drinken, ’s nachts slecht slapen en soms zitten ze aan het oor
  • Bij peuters: buikpijn, diarree en/of braken

Buis van Eustachius

Behandeling

Goede pijnstilling is het aller belangrijkste. Geef daarom paracetamol als u denkt dat uw kind oorontsteking heeft. Vraag bij uw drogist of apotheek naar de juiste dosering. Een goede dosering is belangrijk om de pijn voldoende onder controle te krijgen.

Antibiotica is heel soms nodig bij een oorontsteking. Dit kan bijvoorbeeld zo zijn in de volgende gevallen:

• Als uw kind jonger is dan zes maanden en een oorontsteking heeft;
  • Als uw kind een dubbele oorontsteking heeft en jonger is dan twee jaar;
  • Als uw kind langer dan een week een oorontsteking heeft;
  • Als de oorontsteking begint met een loopoor;
  • Als uw kind ooroperaties gehad (hieronder vallen niet buisjes).

Antibiotica helpt niet als de oorontsteking door een virus wordt veroorzaakt. Bij bovenstaande klachten kan het zijn dat het door een bacterie wordt veroorzaakt en kunnen antibiotica wel helpen bij uw kind.

Nadelen van antibiotica zijn dat het vaak zorgt voor bijwerkingen, uw kind kan last krijgen van bijvoorbeeld diarree of buikpijn. Daarnaast kan het zijn dat als uw kind vaak antibiotica nodig heeft, de antibiotica op een gegeven moment niet meer werken, dit heet resistentie.

Contact opnemen met de praktijk:

Neem altijd contact op bij de volgende klachten:

• Uw kind heeft na drie dagen nog steeds veel oorpijn en/of koorts;
  • Uw kind drinkt minder dan 50% van wat hij/zij normaal doet op een dag;
  • Uw kind is suf;
  • Uw kind heeft oorpijn achter het oor en/of het oor gaat afstaan van het hoofd;
  • De klachten zijn 48 uur na het starten met antibiotica nog niet minder.

U dient op controle te komen in de volgende gevallen:

• Heeft uw kind een scheurtje in het trommelvlies en daardoor een loopoor, dan is een controle na een week altijd nodig. Als het dan nog niet dicht is, moet het na zes weken nog een keer gecontroleerd worden.
  • Heeft uw kind minstens vier oorontstekingen in een jaar of drie in een half jaar dan is het nodig om naar de huisarts te gaan om te laten beoordelen of een verwijzing naar de KNO-arts nodig is.

Meer informatie

Wilt u graag meer weten over oorpijn? De onderstaande sites geven u betrouwbare informatie over oorpijn:

Heeft u advies nodig over oorpijn?

Heeft u nog vragen over oorpijn? U kunt altijd contact met ons opnemen en wij helpen u graag met uw vragen.