Betekent lage rugpijn dat ik een hernia heb?

Veel mensen hebben wel eens lage rugpijn en zijn dan bang voor een hernia, het kan er in schieten of geleidelijk aan beginnen. Vroeger werd dit ook wel spit genoemd. Een vraag die we vaak krijgen is of er ook sprake kan zijn van een hernia. Op deze blog kunt u meer informatie vinden over wat u zelf kunt doen, wanneer u naar de huisarts moet en wanneer u moet denken aan een hernia.

De volgende klachten kunnen voorkomen bij pijn in de rug:

• Pijn ter hoogte van de onderrug/stuitje of billen;
  • U kunt uitstraling hebben van de pijn naar de benen;
  • Niet meer kunnen plassen terwijl u wel moet;
  • Geen gevoel meer hebben in zitvlak of de liezen;
  • Plotseling minder kracht in het been, zoals bijvoorbeeld niet op hakken/tenen kunnen lopen.

Oorzaken

De oorzaak van lage rugpijn is niet helemaal duidelijk, maar vermoedelijk werken de spieren, botten en pezen niet goed samen op het moment van rugpijn. Daarnaast is bekend dat factoren die zorgen voor een zware belasting op de rug zoals overgewicht (je hebt immers meer gewicht te dragen door je rug), veel autorijden en bijvoorbeeld zwaar lichamelijk werk risicofactoren zijn voor het krijgen van rugpijn. Ook stress kan een negatieve invloed hebben op rugpijn.

Heb ik een hernia?

Bij lage rugpijn met uitstraling in een been tot onder de knie, een doof en/of tintelend gevoel in het been, kan er sprake zijn van een hernia.

Foto of scan van de rug

Een röntgenfoto of scan (CT, MRI) is meestal niet zinvol en ook niet aan te raden bij pijn in de onderrug. Waarom niet?

• Een röntgenfoto of scan levert geen bruikbare informatie op. Bij veel mensen is er wel iets afwijkends te zien op een foto of scan van de rug, ook bij mensen die nooit pijn in de rug hebben. Afwijkingen op een foto of scan hebben bijna nooit iets te maken met de pijn in de onderrug.
  • De aanpak van pijn in de onderrug hangt niet af van of er wel of niet iets te zien is op een foto/scan.
  • Een foto of scan heeft geen invloed op hoe snel uw klachten over gaan.

Behandeling bij lage rugpijn:

Blijven bewegen! Op bed of op de bank gaan liggen vertraagd het herstel. U kunt beter in beweging blijven ook al heeft u lage rugpijn. Als u goed in beweging blijft worden de klachten vaak binnen 4 weken minder.

Als de lage rugpijn te heftig is en u pijnstilling nodig heeft kunt u het beste beginnen met paracetamol 500mg 3x per dag 2 tabletten zo nodig. Af en toe een paracetamol nemen helpt vaak onvoldoende, het is beter om een paar dagen achter elkaar te pakken. Heeft u ondanks de paracetamol toch nog veel pijn, dan kunt u bellen met onze assistente en kunnen we overleggen over extra pijnstilling.

Behandeling bij een hernia:

Als u een hernia heeft dan is ook de eerste behandeling fysiotherapie en pijnstilling. Het is namelijk bekend dat in 70% van de gevallen een hernia vanzelf over gaat in  drie maanden tijd.

In sommige gevallen wordt er geopereerd bij een hernia. Dit is zeker het geval bij ernstige of snel optredende uitvalverschijnselen, zoals verlamming of een doof gevoel in de bilregio. Daarnaast wordt er soms ook gekozen voor een operatie als u zo veel last heeft van de pijn die meestal langer duurt dan 3 maanden dat u niet meer kan functioneren.

Contact opnemen met de huisartsenpraktijk

• Als de lage rugpijn langer dan 4 weken aanhouden;
  • Bij onvoldoende pijnstilling;
  • Niet meer kunnen plassen terwijl u wel moet;
  • Geen gevoel meer hebben in zitvlak of de liezen;

Meer informatie

Voor meer informatie kijk op de websites van Thuisarts.nl, de maartenskliniek of het UMC Utrecht.