Hartfalen

Hartfalen, ook bekend als congestief hartfalen, is een aandoening of een verzameling van symptomen waarbij de hartspier verzwakt is en het hart niet meer in staat is om voldoende zuurstofrijk bloed rond te pompen. Als gevolg daarvan hoopt zich vocht op in de benen, longen en andere weefsels in het lichaam.

Oorzaken & symptomen van hartfalen

Hartfalen ontwikkelt zich meestal langzaam na letsel aan het hart, maar hartfalen kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaken zijn:

• Hoge bloeddruk
  • Na een hartinfarct
  • Vernauwingen aan de kransslagaders
  • Hartritmestoornissen
  • Een hartspierziekte
  • Een lekke of vernauwde hartklep

De symptomen van hartfalen zijn niet altijd duidelijk. Sommige mensen hebben in een vroege fase van hartfalen helemaal geen symptomen. Soms zijn de symptomen van hartfalen echter duidelijker. Veel voorkomende symptomen zijn:

• Kortademigheid bij (lichte) inspanning
  • Kortademigheid bij platliggen
  • Vermoeidheid
  • Vocht vasthouden (toename in gewicht, dikke voeten of enkels, bollere buik)
  • hoe herkent u hartfalen

Behandeling hartfalen

De huisarts of cardioloog kijkt naar de oorzaak van het hartfalen. Als het mogelijk is, wordt de oorzaak zo goed als kan behandeld. Verder is het belangrijk om de risicofactoren voor hart en vaatziekten goed te controleren. Let op een hoge bloeddruk, cholesterol, stoppen met roken, gezond gewicht en voldoende beweging.

Bij vocht vasthouden is het belangrijk om zout te beperken, de hoeveelheid vochtinname te beperken, alcohol te matigen, medicatie in te nemen zoals afgesproken en het gewicht in de gaten te houden. De huisarts, POH of het ziekenhuis spreekt met u af wanneer u contact op moet nemen.

Veel gestelde vragen

Wat zijn de verwachtingen, wat is mijn prognose?

Dit is onder andere afhankelijk van de oorzaak, de ernst van het hartfalen en de leeftijd van de patiënt. Dit zal de arts met u bespreken.

Moet ik naar de cardioloog?

Bij een vermoeden van hartfalen zal de huisarts u voor-onderzoeken. Na het voor-onderzoek kan de huisarts een beoordeling schrijven, deze naar de cardioloog sturen en u doorverwijzen naar het ziekenhuis. Als er meer duidelijk is over het hartfalen, zult u de juiste medicatie voorgeschreven krijgen.

Hoe ziet mijn leven er uit met hartfalen?

Soms zijn er beperkingen in wat u kan, omdat u bijvoorbeeld sneller moe bent. Een gezonde leefstijl is daarom erg belangrijk. Sommige patiënten met hartfalen zijn somber en andere kunnen er beter mee omgaan. Bespreek deze onderwerpen met uw zorgverlener.

Wanneer moet u contact opnemen?

Als u meer vocht gaat vasthouden of als de kortademigheid erger wordt, willen we dat u contact opneemt. Heeft u pijn op de borst? Dan moet u ook contact opnemen.

Voor meer informatie over hartfalen kunt u terecht op thuisarts.nl en hartstichting.nl